Från och med den 1 juli är Stadsnätsföreningen officiellt samverkanspartner till Telekområdgivarna. Det innebär att samtliga av föreningens stadsnätsmedlemmar nu omfattas av Telekområdgivarnas kostnadsfria och opartiska stöd vid konsumentrelaterade ärenden. Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband.
Tidigare har flera stadsnätsmedlemmar varit individuellt anslutna, men genom detta samarbete inkluderas nu alla stadsnätsmedlemmar i Stadsnätsföreningen och blir genom föreningens medlemskap kollektivanslutna till Telekområdgivarna. Telekområdgivarna hanterar årligen mellan 10 000 och 12 000 konsumentärenden inom tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar.
Telekområdgivarna kan stötta föreningens stadsnätsmedlemmar på flera olika sätt. Värt att notera är att all rådgivning och stöd från Telekområdgivarna är kostnadsfritt för stadsnäten och deras kunder.
Vägledning i enskilda ärenden
Stadsnäten och deras kunder kan kontakta Telekområdgivarna med frågor kring konsumentärenden och avtal som inbegriper eller har en påverkan på konsumenter. Oavsett om det handlar om en enskild kundfråga eller ett mer komplext ärende finns opartisk vägledning som underlättar det dagliga arbetet.
Objektiv part
Telekområdgivarna kan agera opartisk part i dialoger mellan stadsnät och konsumenter i konsumentrelaterade tvister. Detta säkerställer rättvisa och balanserade lösningar för både stadsnät och kunder.
Deltagande på klustermöten och andra forum
Telekområdgivarna deltar gärna på klustermöten och forum, ger råd och visar hur stadsnäten kan använda stödet i sitt nätverk. Deltagandet skapar möjligheter till erfarenhetsutbyte och gemensamma lösningar.
Facilitering av större diskussioner
För frågor som påverkar flera stadsnät kan Telekområdgivarna facilitera större diskussioner och se över om det går att bidra till lösningar.
Stöd vid avtal
Telekområdgivarna erbjuder juridisk kompetens kring konsumentavtal och kan bistå i framtagning eller revidering av sådana avtal. Detta ger tydligare avtal och minskar risken för tvister.
Nytt forum under 2026
Under 2026 kommer Telekområdgivarna lansera ett forum bara för stadsnäten där stadsnäten får chansen att träffa Telekområdgivarna och diskutera specifika frågor.
Genom Telekområdgivarnas vägledning för konsumenter
De stadsnät som har slutkunder kan, om man inte kommer överens eller vill ge dessa en opartisk bedömning, gå in på Telekområdgivarnas webbplats där det finns kontaktmöjligheter och information om det mesta som rör konsumenträttigheter och skyldigheter.
Direktkontakt med specialiserad jurist inom konsumentjuridik
Stadsnätsföreningens medlemmar kan kontakta Telekområdgivarnas jurister direkt via mejl stadsnat@telekomradgivarna.se. Ambitionen är att om möjligt också ha ett dedikerat telefonnummer för medlemmarna. Tills vidare kan stadsnäten kontakta Telekområdgivarna på 08-522 767 00, måndag-torsdag, 09.00-11.00, vilket ger snabb och smidig tillgång till jurister specialiserade på konsumentjuridik inom stadsnätsfrågor.
Boka möten fysiskt eller digitalt
Stadsnäten kan även boka möten både fysiskt och digitalt, och Telekområdgivarna möter behovet oavsett om det handlar om en kort fråga eller ett längre resonemang. På detta sätt blir stödet både tillgängligt, flexibelt och direkt användbart i det dagliga arbetet.
Telekområdgivarna är en opartisk och kostnadsfri konsumentvägledning inom tv, telefoni, bredband och fiber. Organisationen ägs av TechSverige och har en styrelse där både Post- och telestyrelsen, PTS, och Konsumentverket ingår.Telekområdgivarna erbjuder även stöd vid frågor kring betalteletjänster och bidrar till en tryggare telekommarknad för konsumenter. Läs mer om Telekområdgivarna här.