9 juli 2024
Sverige är ett av Europas mest uppkopplade länder. Men för de nästan 775 300 hushåll som fortfarande saknar en fast bredbandsanslutning så är den svenska ledartröjan en klen tröst.
Inom kort väntas regeringen att presentera en ny nationell bredbandsstrategi. Om den nya strategin inte innehåller de mål och medel som krävs för att ansluta också de sista kvarvarande hushållen och företagen i Sverige riskerar detta att få stora konsekvenser både för de enskilda invånarna och företagen samt för hela den svenska digitaliseringsomställningen.
Omställningen till ett digitalt samhälle går rasande fort. Och tack vare den nya teknikens möjligheter så kan vi överbrygga fysiska avstånd på ett sätt som ingen hade räknat med för ett par decennier sedan.
Men en förutsättning för att Sveriges kommuner och näringsliv ska kunna ställa om sina verksamheter är att alla hushåll och företag har tillgång till en likvärdig uppkoppling. I regeringens befintliga bredbandsmål som arbetades fram 2016 går att läsa att hela Sverige ska ha tillgång till snabbt bredband senast 2025. Men i det finstilta framgår att med ”hela Sverige” avses det att enbart 98 procent ska få bredband med höga hastigheter och resterande 2 procent skulle få nöja sig med enklare alternativ.
Att inte ge hela Sverige befolkning och näringsliv likvärdig tillgång till en digital infrastruktur kan få större konsekvenser än många kan ana.
Behoven av att nyttja digitaliseringens möjligheter skiljer sig inte från Sveriges landsbygd till storstädernas citykärnor. Nu krävs att regeringen vågar satsa de resurser som krävs för att avsluta den bredbandsutbyggnad som modiga beslutsfattare på nationell, regional och lokal nivå påbörjade för snart tre decennier sedan. Digitaliseringens möjligheter är oändliga men riskerna med att utelämna enskilda hushåll och företag är om möjligt ännu större.
Mikael Ek, vd, Svenska Stadsnätsföreningen
Louise Thorselius, vice vd, Svenska Stadsnätsföreningen