Mer om öppna nät

I dag finns det några få nationella nätägare och cirka 170 lokala stadsnät i Sverige. Stadsnäten är verksamma i 200 av landets kommuner och sammantaget äger de 56 procent av all bredbandsinfrastruktur.

Kommunernas roll

Kommunernas roll på den svenska bredbandsmarknaden har redan från start handlat om att
främja konkurrensen på telekommarknaden och på så sätt skapa goda förutsättningar både för bredbandsutbyggnad och utbyggnad av mobilmaster.

Nu, mer än 30 år sedan den svenska telemarknaden avreglerades står det klart att detta varit en framgångsmodell väl värd att värna om.

Mer om öppna nät – nyckeln till en konkurrenskraftig marknad

Sverige består av en mängd olika ägare av digital infrastruktur, som fibernät och mobilmaster, vars infrastruktur finns utspridd i hela landet. Den svenska bredbandsmodellen innebär att ägare av fibernät låter andra telekomaktörer hyra in sig på den egna infrastrukturen. Detta har skapat en ny marknad för de bolag som säljer kommunikationstjänster till företag och hushåll. Slutkunderna har på detta sätt även fått en större valfrihet och tack vare den goda konkurrensen så har Sverige, utifrån ett internationellt perspektiv, låga priser på de tjänster som erbjuds i näten.

statistik1.jpg

Källa: PTS mobiltäcknings- och bredbandskartläggning 2023