Linköping nyttjar stadsnätets kompetens i kommunens digitaliseringsresa

Kommunernas digitaliseringsresa har nu tagit fart på allvar. Utmaningarna är flera men fördelarna med att nyttja digitaliseringens möjligheter är oändliga. I Linköpings kommun vill man gå i bräschen inom digitaliseringsområdet och en framgångsfaktor har varit att dra nytta av det egna stadsnätens kompetens i frågor rörande den digitala infrastrukturen.

– Det här är en långsiktig satsning som egentligen hela Tekniska Verken, vilket är koncernen som Utsikt Bredband tillhör, står bakom där Utsikt fokuserar på att förutom att bygga och driva en
välutbyggd digital infrastruktur och fibernät även utvecklar olika typer av IoT-lösningar. I grunden handlar det om att tillföra nytta till Tekniska verkens olika verksamhetsområden men även att tillföra nytta till hela kommunen. Därför arbetar vi tätt ihop med digitaliseringsenheten på Linköping kommun, berättar Morgan Ljungberg, vd för Utsikt Bredband.

Linköpings kommun har under längre tid arbetat med att anpassa sig för att bli alltmer digital. En satsning som gjorde att Linköping nominerades och sedan vann EU-kommissionens pris som Europas mest innovativa stad, där de olika lösningarna inom Internet of Things, IoT, som utvecklats var en bidragande faktor till att kommunen kammade hem priset.

– Precis när jag började min roll som digitaliseringschef så skickades ansökan till priset in, där otroligt mycket arbete lades ner på vår motivering. Det var verkligen en kollektiv insats där alla förvaltningar och alla bolag som ingår i kommunkoncernen har varit behjälpliga med att berätta och lyfta fram alla saker som kommunen gjort, säger Petter Brusling som är digitaliseringschef på Linköpings kommun.

Förutom fibernät har Utsikt Bredband investerat i ett helt eget nät, ett så kallat LoRa-nät, som är specialanpassat för enheter som hör till IoT-lösningar. Systemet styrs av radiovågor, men har uppbackning från fibernät och mobil uppkoppling. Förutom att skapa förutsättningar genom olika typer av infrastruktur har Utsikt Bredband gemensamt med flera stadsnät tillsammans utvecklat varumärket Horisont. Syftet har varit att skapa en plattform för samverkan, där man bland annat tittar på hur man utvecklar kommunal nytta med hjälp av IoT-lösningar.

– Det uppdraget vi fått från både koncernen och Linköpings kommun är att stötta dem i deras
digitaliseringsresa, och mycket av det blir möjligt tack vare plattformen, säger Morgan Ljungberg.

Vad är det då för IoT-lösningar som Utsikt Bredband utvecklat? Under fem år har mycket hunnit hända, det innebär att det nu finns över 25 olika IoT-lösningar i kommunen.

– Det finns lösningar som mäter temperaturer utomhus och inomhus, hur fort ett fordon kör på
en trafikerad väg och om dörrar eller fönster står böppna. Genom att samla statistik och analysera resultatet blir det möjligt att göra mer effektivaval, oavsett om det handlar om den ekonomiska aspekten eller vatten- och elförbrukningen eller vilken påverkan det har på miljön, berättar Lars Hellberg som är ansvarig för IoT-lösningar på Utsikt Bredband.

Men den viktigaste nyckeln, menar Morgan Ljungberg, är att ha äganderätt över sin egen data och att den äganderätten finns inom kommunkoncernen.

– All data som kommer från kommunens olika IoT-lösningar lagras sedan i plattformen där datan
kan korsbefruktas, vilket innebär att det går att göra analyser utifrån fler parametrar som i slutändan kan tillföra fler lösningar för nyttan i Linköpings kommun, berättar Morgan Ljungberg.

Vad innebär det här samarbetet för kommunen? Petter Brusling målar upp en tydlig positiv bild
av samarbetet som formaliserats, vilket både Linköpings kommun och Utsikt Bredband ser fördelar med.

– Det har länge funnits ett samarbete mellan Utsikt Bredband och Linköpings kommun såklart. Det är en ynnest att vi kan ta hjälp av varandra och samarbeta så pass nära som vi gör. Tack vare de digitala lösningar som Utsikt Bredband utvecklat inom IoT kan vi exempelvis mäta och beräkna kommunens olika tjänster och infrastruktur och det innebär i slutändan att vi kan effektivisera kommunens resurser, säger Petter Brusling.

Det här är en artikel från magasinet Stadsnätet nr. 2 2024, klicka här för att läsa hela numret.