Telekområdgivarna: Risk att lägenhetsinnehavare hamnar i kläm vid upphandling av bredbandstjänster

Under de senaste åren har allt fler ägare till flerfamiljsfastigheter valt att ersätta de så kallade öppnade tjänsteplattformarna, där slutkunder själva kunde välja leverantör av tv och internettjänster, till förmån för så kallade gruppanslutningar. Konsekvensen av trenden är att lägenhetsinnehavaren hamnar allt längre bort från beslutet och kan i vissa fall till och med få en ökad kostnad som följd

I de fastigheter som har en gruppanslutning så har i normalfallet samtliga lägenhetsinnehavare tillgång till samma typ av grundtjänst även om det finns alternativa lösningar och många gånger finns möjlighet till uppgradering av tjänsten. Kostnaden för tjänsten faktureras många gånger i samband med avgiften till fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen. Det är alltså svårt och i vissa fall omöjligt för lägenhetsinnehavaren att få en alternativ tjänst till det som fastighetsägaren erbjuder.

Stephan Guiance är vd på Telekområdgivarna som är en opartisk organisation för konsumenter gällande telekomfrågor. Stephan Guiance anser att det både finns för- och nackdelar med gruppanslutningar. I slutändan, menar han, kan det gynna alla parter. Det vill säga både operatören, fastighetsbolaget och slutkunden. Men bristande beställarkompetens hos fastighetsägaren är en utmaning där slutkunden i värsta fall är den som får ta konsekvensen.

- Om vi tittar på ett stort allmännyttigt bolag, ett kommunalt fastighetsbolag exempelvis, då har ofta bolaget tillgång till en gedigen IT-avdelning och en avdelning med sälj och marknad. Då finns resurserna för att göra bra inköp, skriva bra avtal och man har förståelse för relevanta juridiska termer. Sitter du i en styrelse för en bostadsrättsförening finns inte de resurserna på samma sätt. För att nå den här balansen mellan operatörer, fastighetsägare och konsumenter krävs det både rätt information och resurser, säger Stephan Guiance.

Ofta lyfts priset som en viktig parameter när man förhandlar om avtal om bredband, men i och med att allt större krav ställs på ett digitaliserat samhälle innebär också attdet ställs högre krav på kvalité och säkerhet. Här menar Stephan Guiance att det måste tillkomma en sorts branschstandard eller uppföranderegler för att bredbandet ska hålla en hög tillgänglighet och fungera. Stephan Guiance likställer det med den förväntan man har på att vatten ska komma ur kranen hemma medan det i dag är lika viktigt att ha tillgång till ett välfungerande bredband.

Det finns även en annan aspekt när fastighetsägare går ut och gör en konkurrensutsatt upphandling, det är att det oftast landar i att den som vinner upphandlingen får betala en hög hyra för fastighetsnätet, en så kallad kick-back. Problemet är att operatören kan behöva få igen hyran de ska betala till fastighetsägaren genom att höja lägenhetsinnehavarens pris på tjänsten. Stephan Guiance lyfter Hyresgästföreningens roll i detta.

- Här måste Hyresgästföreningen vara en nål i ögat på fastighetsbolagen så dessa typer av höjda avgifter inte förekommer. Självklart ska fastighetsägarna kunna investera i sina fastigheter, men det får inte leda till överpriser för hyresgästen, säger Stephan Guiance.

Det här är en artikel från magasinet Stadsnätet nr.1 2024, klicka här för att läsa hela numret.