Ny vd till Sundbybergs Stadsnät

7 oktober 2024

Marie Johansson är ny vd för Sundbybergs Stadsnät – det kommunala bolaget som bygger ut, driftar och underhåller stadsnätet i Sundbyberg. Marie, som närmast kommer från en roll som vd på startup-företaget Zebware, har ägnat större delen av sin karriär åt produktutveckling och försäljning inom ramen för bland annat bredbandstjänster på bolag som Tele2, Com Hem och Verifone.

Pressmeddelande från Sundbybergs Stadsnät:

– Jag är oerhört glad att få ta mig an det här uppdraget. Sundbyberg var tidigt ute med visionen att alla skulle få tillgång till fiber och med en fullt utbyggd digital infrastruktur på plats ska vi fortsätta utveckla tillgången till smarta digitala tjänster för ett enklare och tryggare liv för alla invånare, företag, fastighetsägare och inte minst kommunen i Sundbyberg. Med vårt öppna nät ska vi erbjuda ännu fler valmöjligheter med tjänster som utnyttjar digitaliseringens alla fördelar och ger verklig nytta för användarna, säger Marie Johansson.

Sundbybergs Stadsnät har i kommunal regi sedan tidigt 2000-tal säkerställt utbyggnaden av stadsnätet i Sundbyberg, som för övrigt är en av de mest snabbväxande kommunerna i Sverige. Sundbybergs Stadsnät tillhandahåller en öppen marknadsplats där anslutna fastigheter fritt kan välja mellan olika leverantörer och tjänster.

Marie Johansson ser också att Sundbybergs Stadsnät, tillsammans med övriga stadsnätsbolag i Stockholm och Sverige, kommer spela en allt viktigare roll för att trygga samhällsbärande funktioners verksamheter:

– Stadsnätet i Sundbyberg och i alla andra kommuner i landet är oerhört centrala för att alla medborgare och företag ska kunna dra full nytta av digitaliseringens möjligheter. I tider av höjd beredskap så har vi en viktig roll i att säkra tillgången till digital infrastruktur, och vår lokalkännedom i kombination med Stadsnätets säkra och redundanta nät blir en väldigt viktig pusselbit i detta arbete, avslutar Marie.

Om Sundbybergs Stadsnät

Sundbybergs Stadsnät är det kommunalt ägda stadsnätet för alla som bor och arbetar i Sundbyberg. Bolaget säkerställer utbyggnad, drift och underhåll av nätet hela vägen från kablarna i marken och in i fastigheterna. Stadsnätet tillhandahåller en öppen marknadsplats med ett brett utbud av internet-, tv- och telefonitjänster från marknadens ledande leverantörer.  Tillsammans med kommunen kopplar Stadsnätet även upp skolor, offentliga byggnader samt alla typer av fastigheter och anläggningar för utvecklingen av ett socialt, ekonomiskt och hållbart Sundbyberg.