CESAR2 är en handelsplattform som Sveriges stadsnät använt sig av sedan 2005. Då var handelsplattformen baserad på postnummer, vilket gjorde det omöjligt för fler än en nätägare att göra affärer på en viss geografisk plats. I dag ser verkligheten annorlunda ut för CESAR2 då plattformen har en omsättning på miljarder kronor per år och hundratrals användare. Vad är CESAR2 och hur gick det till när CESAR blev CESAR2?
CESAR står för Centralt system för accesser och är en handelsplattform som Stadsnätsföreningen lanserade 2005 för att skapa möjligheten för stadsnäten att kunna sälja svartfiber. I dag, 19 år senare, har stadsnäten kunnat bygga ut sin egen produktportfölj och erbjuder nu inte bara svartfiber utan bland annat mobilmastsuppkopplingar och våglängder. Det har gjort att handelsplattformen i dag ses som en självklarhet i stadsnätsbranschen. Innan plattformen lanserades gjordes affärer genom mejl eller telefonsamtal till stadsnäten, vilket tog lång tid och var inte speciellt effektivt.
– Med facit i hand kan vi säga att CESAR2 var ett stort steg framåt för stadsnäten då det underlättade och automatiserade stadsnätens och operatörernas affärer med varandra, berättar Jimmy Persson som är utvecklings- och säkerhetschef på Stadsnätsföreningen.
I plattformens historia finns flera avgörande milstolpar, inte minst när Stadsnätsföreningen 2011 valde att göra ett omtag genom att satsa på personalresurser och anställa Jimmy Persson.
Tillsammans med föreningen arbetades den nya versionen av handelsplattformen fram, och för att markera skillnaden mot dess föregångare lades en tvåa till på slutet av namnet. Målet med CESAR2 var att ännu fler stadsnät skulle vilja ansluta sig till tjänsten. Redan då handlade det om att börja förvalta det man som stadsnät byggt – infrastrukturen. När CESAR2 sedan lanserades 2012 valde föreningen att besöka alla Sveriges stadsnät och sälja in plattformen. Det resulterade i att över 100 stadsnät anslöt sig.
Under åren har sedan flera funktioner implementerats i CESAR2 för att göra administrationen och användarupplevelsen på plattformen enklare. 2015 lanserades exempelvis anslutningspunkter i CESAR2 som gjorde det möjligt att göra affärer snabbare och smidigare. 2019 introducerades API, Application programming interface, som gjorde det möjligt för både köpare och säljare att integrera CESAR2:s system med sina egna system, vilket förkortade svarstiden och gjorde det möjligt att lägga offerter och ordrar på ett enklare sätt.
– Vi arbetar ständigt med uppdateringar till CESAR2 och under utvecklingen av nya uppdateringar har vi alltid konsulterat både köpare och säljare för att förstå deras behov. Det har mynnat ut i uppdateringar som har med strategiska val att göra för att göra CESAR2 mer attraktivt att använda, samt förbättringar av användarupplevelsen och den administrativa delen, säger Jimmy Persson.
En av de som förespråkar CESAR2 är Eva Lendic Edlund, vd på klusterbolaget Norrsken, som ser ett stort värde i plattformen och framhåller dess strategiska betydelse för framtida utveckling av stadsnätens affärer. Mycket, menar Eva Lendic, handlar om att få koncernledningar och andra intressenter att även de förstår det strategiska värdet med CESAR2.
– CESAR2 kan generera stora affärer såväl lokalt, nationellt som internationellt för både affärskluster och enskilda stadsnät. Därför handlar det nu om att alla led i koncerner och stadsnät görs medvetna om affärsnyttan med CESAR2 och hur enkelt det är att, med stöd av CESAR2, kapitalisera på de investeringar man gjort i sina nät, säger Eva Lendic Edlund.
Jimmy Persson ser positiva effekter för de stadsnät som använder sig av CESAR2, men betonar också vikten av att investera den tid som krävs för att skapa så bra förutsättningar som möjligt.
– Om man tittar på vad CESAR2 möjliggjort i dag har stadsnätens intäkter ökat tack vare plattformen. Visst kräver det sitt arbete med att vara säljare, du måste uppdatera din produktportfölj och vara tillgänglig och svara snabbt på offerter, men i slutändan är vinsten desto större och det hoppas vi att fler stadsnät vill vara en del av, säger Jimmy Persson.
Flera stadsnät och kluster har alltså redan nu börjat inse det värde som stadsnätsverksamheten kan tillföra till en kommun och inte minst med hjälp av CESAR2. Men hur ser framtiden ut för handelsplattformen?
– Vi presenterade nyligen en ny avgiftsmodell för CESAR2 för att kunna satsa på större uppgraderingar. Framåt ser vi över möjligheten att skapa flera tillhörande system för att man både som säljare och köpare ska få bättre översikt över sina affärer. I dag omsätter CESAR2 ca 3,3 miljarder kronor i rullande avtal och har 186 aktiva företag. Vi hoppas att det fortsatt växer och att fler stadsnät förstår vikten av plattformen, säger Jimmy Persson.
JOHANNA STAVEGREN
Stadsnätsföreningen
Det här är en artikel från magasinet Stadsnätet nr.3 2024.