PTS rapporterar om risker och hot för elektronisk kommunikation

30 september 2024

Samhällsviktiga verksamheter behöver bli bättre på att säkerställa säker elektronisk kommunikation. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i den risk- och sårbarhetsbedömning som nu lämnas in till MSB och regeringskansliet. PTS bedömer också att långvariga elavbrott är den största risken för elektroniska kommunikationer.

Nyhet från Post- och telestyrelsen:

PTS har redovisat myndighetens risk- och sårbarhetsbedömning till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och till regeringskansliet. Det är en typ av redovisning samtliga beredskapsmyndigheter gör vartannat år.

Elavbrott stor risk för elektronisk kommunikation

Ett exempel på risker som kan få stora konsekvenser gäller elavbrott. Varje år inträffar ett stort antal elavbrott. De flesta drabbar endast ett mindre antal punkter för nätanslutning. Om det däremot skulle inträffa ett långvarigt nationellt elavbrott påverkas sannolikt ett stort antal nätanslutningar. Vid en sådan allvarlig situation skulle inte befintliga system för reservkraft räcka till och omfattande avbrott i elektronisk kommunikation uppstå.

PTS bedömer att sannolikheten för en sådan extrem situation förvisso är mycket låg. Men myndigheten konstaterar att detta scenario skulle få stora konsekvenser för samhället. Skälet till det är att i stort sett alla samhällsområden är beroende av att elektronisk kommunikation fungerar. Därför behöver samhällets aktörer vidta åtgärder på detta område.

Samhällsviktiga aktörer behöver säkerställa alternativ

PTS konstaterar vidare att det är just hos samhällsviktiga verksamheter, inom till exempel vård och omsorg, som de största sårbarheterna finns. Det beror på att många verksamheter inte tillräckligt värderar behoven av driftsäkra elektroniska kommunikationer.

Samhällsviktiga verksamheter behöver i större utsträckning investera i exempelvis alternativa kommunikationslösningar för att klara ett långvarigt elavbrott bättre. PTS gör också bedömningen att avsaknaden av prioritetsordning vid nationella elavbrott, som ger elektroniska kommunikationer prioritet vid exempelvis återställning är en betydande utmaning.

PTS vidtar åtgärder

PTS kommer under de kommande åren vidta åtgärder för att hantera identifierade risker och sårbarheter. Det kommer bland annat att ske genom finansiering av åtgärder för att stärka näten, och övningar för telekomsektorn. De ekonomiska förstärkningar som regeringen föreslagit i budgetpropositionen för 2025 kommer att öka möjligheterna för PTS och aktörer inom sektorn elektroniska kommunikationer att vidta relevanta åtgärder.

PTS presstjänst, 08-678 55 55