Elin Bertilsson ny ordförande i Svenska Stadsnätsföreningen

16 april 2024

Elin Bertilsson har valts till ny ordförande för Svenska Stadsnätsföreningen i samband med föreningens årsmöte. Hon har en lång erfarenhet av både telekom- och stadsnätsbranschen med flera ledande befattningar och brinner extra för samverkan mellan stadsnät.

Elin Bertilsson, som valdes in i Stadsnätsföreningens styrelse 2017, är stadsnätschef för stadsnätet i Karlstad, Karlstads Energi, som ingår i koncernen Karlstads Stadshus, vilket är ett helägt bolag till Karlstads kommun. Därtill är hon vd för samverkansbolaget Mittnät och har varit drivande i bildandet av affärsklustret Nodena.

– Jag är stolt över att ha blivit valt till ordförande i Svenska Stadsnätsföreningen och är taggad på uppdraget. Stadsnäten har varit en viktig del i Sveriges digitala framväxt och de är också en förutsättning för Sveriges digitala framtid, säger Elin Bertilsson, nytillträdd ordförande i Stadsnätsföreningen.

– I dag ser vi hur utvecklingen av branschen går från en tillväxtfas till en mer mogen marknad, vilket bland annat kräver ökade samarbeten mellan stadsnäten. Och där lämpar sig mitt engagemang i bland annat Mittnät och vår framgångsrika samverkan, med både större och mindre stadsnät, väl, säger Elin Bertilsson.

Enligt Stadsnätsföreningens valberedning är Elin Bertilsson en kompetent kandidat till uppdraget som ordförande för Stadsnätsföreningen.

– Elin har varit drivande i att bilda både Mittnät och Nodena och hon kommer att kunna bidra till de utmaningar som Stadsnätssverige står inför, säger Maria Olsson, sammankallande i valberedningen.

I samband med årsmötet valdes även Helen Solver, Utsikt Bredband, och Roger Belin, Gävle Energi, in som suppleanter. Bo Lindberg, Pingday, och Annette Grönberg, Hedemora Energi, lämnar styrelsen.

Klicka här för pressbild.