I Västerås är stadsnätet en viktig aktör i det kommunala beredskapsarbetet

iStock-180931967.jpg

Kommunerna utgör grunden för samhällets krisberedskap. Ju bättre de är på att hantera kriser, desto bättre blir hela samhället på att klara av kriser. I Västerås har kommunen, Västerås stad, under flera år arbetat aktivt med sin krisberedskap och involverat de samhällsviktiga aktörer som är verksamma i kommunen där bland annat stadsnätet Fibra är en viktig samverkanspartner.

Enligt lagstiftning ska kommunerna bland annat göra risk- och sårbarhetsanalyser för att identifiera sårbarheter och utifrån dessa skapa åtgärdsprogram för hur de kan stärka krisberedskapen. Dessutom ansvarar de för att samordna information vid kris så att aktörerna är samstämmiga inom kommunens geografiska område samt bedriva övnings- och utbildningsverksamhet.

Angående kommunernas krisberedskapsarbete handlar mycket om att skapa ett arbetssätt och en organisation som kan hantera alla typer av händelser som kan uppstå inom en kommun, menar Johan Ahlström, riskingenjör på Västerås stad. Då ska de snabbt kunna vidta åtgärder samt få i gång den etablerade samverkansformen och upprätta en gemensam stabsledning – allt under ledning av kommunen.

– Krishantering är en yrkeskonst i sig gällande att kunna ta rätt beslut. Därför är det viktigt att träna organisationen i att vi inte kommer kunna få alla svar i lagstiftningen utan vi kommer behöva improvisera och fatta tuffa beslut för att uppnå det mål vi vill i den insatsen eller händelsen som uppstått, säger Johan Ahlström.

För att lyckas med ett effektivt krisberedskapsarbete är det viktigt att inkludera de samhällsviktiga verksamheterna, både kommunala och privata, som är verksamma inom kommunens geografiska område, enligt Johan Ahlström. Därför har kommunen bland annat skapat ett säkerhetsnätverk där dessa aktörer ingår. Nätverket syftar till att skapa goda relationer mellan verksamheterna, gemensamt ta del av relevanta föreläsningar samt byta erfarenheter och information med varandra.

– Vi försöker att bygga goda relationer och hjälpa varandra på det lokala planet. Det går ju att skriva hur mycket som helst i policys men till syvende och sist så handlar det egentligen om individen är villig eller ej att samverka med andra och ta initiativ, vilket jag tycker att aktörerna i Västerås är, säger Johan Ahlström.

En av de aktörer som ingår i kommunens säkerhetsnätverk är det lokala stadsnätet Fibra som är verksamma i Västerås, Hallstahammar och Strängnäs. Johan Ahlström menar att stadsnäten är en viktig del i det kommunala krisberedskapsarbetet just på grund av att de är verksamma på det lokala planet samt att de har viktig kompetens inom telekommunikation och goda kontakter med övriga telekomaktörer.

Genom åren har kommunen haft stor nytta av deras nära samarbete med Fibra. När skogsbranden bröt ut i Västmanland under 2014 påverkades bland annat internettäckningen, vilket resulterade i att kommunen kontakta Fibra som kom med en lösning som gjorde att kommunen fick tillgång till en bättre uppkoppling.

– Vi befinner ju oss långt ifrån de större operatörerna och de har varken tid eller möjlighet att prata med oss kommuner. Däremot har stadsnätet Fibra, som är en lokal verksamhet, goda möjligheter att hjälpa oss med lösningar i krisen. Så det tycker jag är en styrka, att ha en expert i rummet. Det är lättare att kunna fråga någon i familjen i stället för att kommunen själv ska gräva efter svaren, säger Johan Ahlström.

Det här är en artikel från magasinet Stadsnätet nr. 2 – 2023

Foto: iStock