Stadsnäten först ut med viktiga beredskapsåtgärder

5.jpg

Under 2022 fick Post- och telestyrelsen, PTS, ett utökat anslag i syfte att öka telekomsektorns beredskapsförmåga, vilket resulterade i att Stadsnätsföreningen fick i uppdrag av myndigheten att etablera, stödja och utveckla en ökad beredskapsförmåga hos stadsnäten. Uppdraget har pågått sedan slutet av 2022 och PTS menar att telekomsektorn är en av de sektorer som ligger i framkant gällande beredskapsarbetet.

I och med strukturreformen för civilt försvar som trädde i kraft den 1 oktober 2022 utsågs PTS till sektorsansvarig beredskapsmyndighet för beredskapssektorn elektroniska kommunikationer och post. Uppdraget innebär bland annat att myndigheten ska leda arbetet med att samordna åtgärder inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. Det innebär att PTS ska stödja de andra beredskapsmyndigheterna inom sektorn och vid behov lämna underlag till regeringen gällande prioritering och fördelning av resurser inom sektorn.

Samtidigt menar Ove Landberg, chef för enheten för robusthet på PTS, att myndigheten redan i dag har en väletablerad samverkan med sektorns aktörer i syfte att säkerställa sektorns beredskapsförmåga.

– Enligt mina egna reflektioner och enligt den återkoppling vi fått från andra aktörer så ligger telekomsektorn absolut i framkant gällande beredskapsarbetet. Vi har ju jobbat ganska länge på ett systematiskt sätt med sektorns aktörer, framför allt med de privata aktörerna. Och det är ju klart att det har vi till godo nu när vi går in och fördjupar planeringen för att öka sektorns beredskapsförmåga, säger han.

En av anledningarna till att telekomsektorn ligger i framkant, enligt Ove Landberg, beror på det etablerade samverkansforumet Nationella telesamverkansgruppen, NTSG. NTSG är ett samverkansforum för nationella aktörer inom telekomsektorn och syftar till att stödja återställandet av den nationella infrastrukturen för elektroniska kommunikationer vid allvarliga störningar i samhället. Stadsnätsföreningen ingår i NTSG och utgör länken till Stadsnätens infrastruktursamverkansgrupp, SISG, som är ett liknande forum för stadsnäten och drivs av Stadsnätsföreningen.

– Dessa samverkanforum har möjliggjort att vi har kunnat jobba tillsammans med projekt där vi har satt upp gemensamma mål. Vi har lärt känna varandra, byggt förtroende, utbildat oss och övat. Allt det här tillsammans gör att vi faktiskt har kommit rätt så långt. Sen upplever jag också att det finns ett ansvarstagande och en stor vilja hos operatörerna att bidra, säger Ove Landberg.

I arbetet med att öka sektorns beredskapsförmåga ytterligare ska Stadsnätsföreningen, på uppdrag av PTS, etablera, stödja och utveckla en ökad beredskapsförmåga hos stadsnäten. Uppdraget, som påbörjades i slutet av 2022, innebär att stadsnäten blir först ut i Sverige med att erhålla den typen av förstärkningsmateriel som nu kravställts under ledning av Stadsnätsföreningen tillsammans med såväl stadsnät som nationella operatörer och därefter upphandlats.

– Stadsnäten äger drygt 50 procent av fiberinfrastrukturen i Sverige och eftersom den är grundläggande för all elektronisk kommunikation så är det klart att stadsnäten är väldigt viktiga. Sedan är stadsnäten även viktiga ur det avseende att de är lokala verksamheter, vilket innebär att de är verksamma där händelserna inträffar. Och då är det ju naturligtvis lämpligt att dessa händelser ska kunna hanteras lokalt också, säger Ove Landberg.

Även fast stadsnäten är först ut så kommer även de nationella operatörerna att förses med motsvarande förstärkningsmateriel framöver. De kommer då kunna nyttja de ramavtal som tagits fram inom uppdraget. Anledningen till att just stadsnäten blev först ut att förses med förstärkningsmateriel var att PTS bedömde, efter diskussioner med Stadsnätsföreningen och dess styrelse, att Stadsnätsföreningen hade möjlighet, vilja och förmåga att kraftsamla under hösten för att snabbt komma i gång med arbetet och därmed bidra till en tydlig förmågehöjning gällande reparationsförmåga.

Hur tycker du att Stadsnätsföreningens uppdrag har gått hittills?

– Utifrån det som har redovisats så tycker jag att uppdraget genomförts med beröm godkänt så här långt. Alla aktiviteter som genomförts på så kort tid är imponerande – resursuppbyggnad, kravställning och upphandling av förstärkningsmateriel, framtagande av koncept och plattform för utbildningar och inte minst insatser för att informera och förankra arbetet med lokala stadsnät, säger Ove Landberg.

Det här är en artikel från magasinet Stadsnätet nr. 2 – 2023.