Sveriges stadsnät är i gång med att stärka sin beredskapsförmåga

iStock-167623357.jpg

En tillgänglig och robust digital infrastruktur är en förutsättning för att samhället ska fungera. Den samhällsviktiga funktionen som Sveriges stadsnät utgör ställs på sin spets i kristider och det är branschens gemensamma ansvar att hålla de samhällsbärande näten i gång.

Det säkerhetspolitiska läget har lagt fokus på Sveriges beredskap. Därför har Stadsnätsföreningen fått i uppdrag av Post- och telestyrelsen, PTS, att etablera, stödja och utveckla en ökad beredskapsförmåga hos stadsnäten. Beredskapen ska öka branschens gemensamma förmåga att upprätthålla och tillhandahålla samhällsbärande telekommunikation vid kris, höjd beredskap och ytterst krig.

Samtliga stadsnät i Sverige ges möjlighet att ansöka om att vara en del av uppdraget. Det regionala stadsnätet IT Norrbotten, som ägs av Norrbottens 14 kommuner och regionen, är ett av de stadsnät som varit involverade sedan uppdragets början. För Tomas Sundström, vd för IT Norrbotten, var det en självklarhet att de skulle vara en del av uppdraget då de som regionalt stadsnät har ett ansvar för den samhällskritiska infrastruktur som man förvaltar och driftar.

– Stadsnäten äger sammantaget mer fiber än övriga marknaden och därför är det viktigt att vi inte bara är med utan att vi också är ledande i beredskapsarbetet, säger han.

Samtidigt pekar Tomas Sundström på att uppdraget kommer med vissa utmaningar. På grund av att elektroniska kommunikationer är ett relativt nytt område, i jämförelse med sektorer som exempelvis energi och livsmedel, har telekomsektorn i många fall blivit en del av andra sektorers beredskapsarbete. Där menar han att det är avgörande att kommunerna och stadsnäten har en nära dialog för att säkerställa att frågor kopplade till den digitala infrastrukturen finns med som en del i hela kommunens beredskapshöjande arbete.

– Som ägare av samhällskritisk infrastruktur är det viktigt att man har förståelse för vad det är man förvaltar. Och här blir dialogen med våra ägare viktig för vår del som regionalt stadsnät. Vi har bland annat pratat med våra ägare om betydelsen av den digitala infrastrukturen som vi har byggt upp och tryckt på att vi är ett viktigt kugghjul i det nationella beredskapsarbetet, vilket jag tycker att de har en god förståelse för, säger han.

Trots utmaningarna menar Tomas Sundström att man som stadsnät har unika förutsättningar att snabbt kunna avhjälpa fel och hantera kriser på det lokala planet på grund av sin lokala närvaro och kännedom samt kompetens i att upprätthålla den digitala infrastrukturen. Stadsnätens offentliga ägande är också en styrka i beredskapsarbetet, enligt Tomas Sundström, då deras primära fokus är att skapa och upprätthålla samhällsnytta.

– Gällande säkerhetsfrågor spelar den kommunala rådigheten en stor roll. Även fast telekomsektorn är avreglerad sedan många år och många privata aktörer agerar på marknaden så måste det offentliga, i det här fallet stadsnäten, stå som garant för att den samhällskritiska infrastrukturen ska fungera i alla lägen, säger han.

Det här är en artikel från magasinet Stadsnätet nr. 2 – 2023

Foto: iStock